Hier zijn 7 strategieën om meer invloed te krijgen

Eén van de vragen die het meest aan mij gesteld wordt als coach is: “Hoe krijg ik meer invloed?”. Vaak is de aanleiding dat iemand moeite heeft met assertievere collega’s, moeite heeft met ondersteuning te krijgen of moeite heeft met promotie maken. De ondernemers die ik coach willen weten hoe ze meer klanten kunnen krijgen of hoe ze naamsbekendheid kunnen krijgen.

In deze blog leg ik uit wat voor soorten invloed er zijn en geef ik je strategieën om jouw invloed te verhogen.

Laten we beginnen bij de basics: Wat maakt dat je invloed hebt? Laatst volgde ik een cursus over invloed van de University of Michigan en zij gaven aan dat invloed uit enkele basiscomponenten bestaat. Allereerst is er een persoonlijke basis van invloed en daar tegenover staat een formele basis van invloed. Ik ga alles met je delen!

Het eerste deel, jouw persoonlijke basis, bestaat uit drie kerncomponenten.

  1. Invloed door expertise die jij hebt. Jouw ervaring op een bepaald gebied wordt op waarde geschat en is misschien wel zeldzaam.
  2. Invloed door informatie die jij hebt. Jij beschikt over informatie die een ander niet heeft en die is waardevol voor mensen die deze informatie nodig hebben. Hoe zeldzamer, hoe meer invloed je hebt.
  3. Invloed door referentie. Je hebt een bepaald charisma waardoor mensen zich tot jou aangetrokken voelen.

Het tweede deel, de structurele basis, heeft te maken met hoe jouw functie gepositioneerd is in een organisatie en dat bepaalt in hoeverre jij invloed hebt. Denk maar aan het organigram van jouw organisatie. Deze invloed van de structurele basis bestaat ook uit drie kerncomponenten.

  1. Invloed door legitimiteit. Jouw invloed wordt formeel bepaald door waar jouw functie in de hiërarchie van de organisatie staat. Dus het gaat hier om wie je manager is en wie er rapporteert aan jou.
  2. Invloed door beloning. Het gaat hierbij niet altijd om de financiële beloning. Het gaat om helpen en wat jij geeft is de beloning. Hoe meer jouw hulp wordt gewaardeerd, hoe meer invloed jij hebt, en hoe sneller je weer terug geholpen wordt.
  3. Invloed door dwang. Dit is jouw vermogen om iemand een opdracht te geven die ze uit moeten voeren. Dat kan door manipulatie of straf.

Er is nog een derde deel dat jouw invloed bepaalt. Dat zijn de mensen zelf, inclusief jij! Hier gaat het om jouw overtuigingen en de overtuigingen van anderen. Welke draag jij nog met je mee vanuit je jeugd, die nu helemaal niet meer nodig zijn. Hoe denk jij over jezelf? Hoe denk jij over de ander? Hoe denkt de ander over jou? Hoe wordt er door iedereen gedacht over stereotyperingen als  man/vrouw, flexibel werken of  de jongere of oudere generaties. Zo is dat in elk mens, elke organisatie en elke cultuur weer anders en daar heb je allemaal mee te dealen. Mega irritant, want je kunt een ander niet veranderen, alleen jezelf 😉

Hoe kun je nu jouw invloed vergroten? Hier komen de strategieën!

Allereerst kijken we naar jouw structurele invloed.

  1. Formele invloed. Je zou kunnen zeggen dat je door promoties steeds meer invloed krijgt. Als ondernemer sta je sowieso al bovenaan in de hiërarchie. Er zijn meer manieren van formele invloed en die hebben met communicatie te maken. Denk eens aan een militair en de medailles die hij of zij op zijn/haar uniform speldt. Hoe meer medailles, hoe meer autoriteit. Denk eens aan een politie agent. Die heeft invloed door het uniform. Grijze haren en wat mooie lachrimpels stralen senioriteit uit. Kijk eens naar jouw functietitel. Er is een verschil tussen accountmanager of senior accountmanager. Of als iemand Msc op zijn/haar visitekaartje er bij zet. Zo zijn er heel veel manieren om autoriteit uit te stralen via communicatie. Ook als ondernemer kun je via communicatie meer invloed krijgen door bepaalde certificeringen te laten zien of bijvoorbeeld te letten op kledingstijl. Het hangt allemaal af van het bedrijf of de branche waar je werkt.
  2. Wat, naar mijn mening, het meest effectief is voor jouw invloed is de juiste relaties opbouwen met invloedrijke mensen. Help ze, ken ze, toon interesse, laat je enthousiasme zien en toon jouw toegevoegde waarde. Mensen hebben altijd iets nodig en als jij mensen helpt, zullen de meesten je niet vergeten. Je laat dan zo jouw toegevoegde waarde zien en je kunt je voorstellen dat ze dan aan jou denken als ze meer hulp nodig hebben.
  3. Beloningen geven. Dit hoeft niet alleen om financiële beloningen te gaan. Alle mensen waar je mee werkt hebben behoeften. Jij kunt daar een rol in spelen door ze hierin support te geven, bepaalde voordelen te geven en ze gunsten te verlenen. Dus weet wat een ander nodig heeft en help ze hiermee. Let op dat je wel geeft wat ze als hulp ervaren. Ik vind dit zelf één van de leukste en één van de meest invloedrijke acties die je kunt nemen.
  4. Dwang door straffen of manipulatie. Dat raad ik af als strategie. Straffen gebeurt soms wel als het echt niet meer anders kan, maar de korte termijn pijn die je hiermee oplost, zal je op de lange termijn tegenwerken. Denk daar dus heel goed over na.

Als je dit allemaal op orde hebt, kijk dan eens hoe jij jouw persoonlijke invloed kunt vergroten.

  1. Laat zien wat jouw expertise is. Communiceer dit. Dat kan op de formele manier zoals het showen van jouw diploma, certificeringen of bepaalde titels. Zet de titel bij je naam in alle communicatie, zoals Linkedin, je visitekaartje en je mailondertekening. Je kunt ook artikelen schrijven, bloggen of vloggen waarin jij je expertise laat zien. Reageer op discussies in Linkedingroepen.
  2. Werk aan je overredingskwaliteiten. Je kunt leren hoe je aan storytelling doet, want die manier van communiceren blijft bij mensen hangen. Leer hoe je goed beargumenteert en welke non-verbale communicatie werkt. Wist je dat onze communicatie voor ca 88% bestaat uit non-verbale communicatie en voor 12% uit verbale communicatie? Besef ook dat dat je met mensen communiceert en weet wat elke persoon belangrijk vindt.
  3. Ken jezelf en werk aan je persoonlijke groei. Door je bewust te zijn van je bekrachtigende en beperkende overtuigingen, kun jij iets doen aan bijvoorbeeld jouw sabotagepatronen. Je kunt leren om meer uit je comfortzone te stappen. Leer een krachtige lichaamshouding aan, waardoor jij non-verbaal meer invloed uitstraalt en dat ook krijgt. Zo leerde ik bij Anthony Robbins, hoe je door iets rechterop te staan en je kin een paar millimeter omhoog te zetten, jezelf krachtiger voelde en dat ook gaat uitstralen.

Zie invloed krijgen als een leuk spel wat je kunt spelen. Ik zelf vind het ontzettend leuk om te leren, te inspireren en te motiveren. Zo laat ik mijn expertise zien en zo leer ik het ook in mijn methode van Claim your Business om klanten aan te trekken.

Nu ben ik heel benieuwd wat jij mee neemt uit deze blog en welke stap jij gaat nemen om meer invloed te krijgen. Als je het leuk vindt, kun je het delen in de reactie hieronder!

Copyright 2017 Katja van Gulick Coaching & Advies, alle rechten voorbehouden.

 

lgGratis: Ga naar www.katjavangulick.nl/gratis-e-book  voor het aanvragen van het gratis mini-eBoek “4 Vitale Stappen van minder piekeren, naar meer energie en kracht”.

WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Dat kan, zolang je deze informatie-“blurp”, met een werkende link naar genoemde website, opneemt: “Door Katja van Gulick Coaching & Advies” Ga naar www.katjavangulick.nl  voor het aanvragen van het gratis mini-eBoek “4 Vitale Stappen van minder piekeren, naar meer energie en kracht”.

mbti_icon  Noloc Erkend loopbaan professional  katja_van_gulick_pasfoto
Happines & Business Coach en teacher Katja van Gulick uit Amsterdam helpt hoogopgeleide professionals hun missie, why en hun verlangen te leven. Dat doet ze met haar coachingprogramma’s Claim your Life en Claim your Business. Maak werk van je verlangen en als resultaat krijg je energie, rust en balans en je ervaart overvloed in relaties, werk, gezondheid en tijd.  Er worden bewuste keuzes gemaakt. De omgeving ziet ze als zelfverzekerd en krachtig met een duidelijke eigen koers. Zie www.katjavangulick.nl

 

Gecertificeerd voor het krachtige persoonlijkheidsinstrument MBTI Step I, MBTI Step II en MBTI teams. Erkend Loopbaan Professional bij de NOLOC.  Opgeleid als Coach / Counselor, NLP Master, EFT Therapeut en professioneel Aurareader. Tara Mohr met Playing Big, Gabrielle Bernsteins’ Spirit Junkie, Marie Forleo B-School, Danielle Laporte Fire Starter Sessions & Desire Map.  Ik heb al deze certificeringen.  Als coach ben ik resultaatgericht, pragmatisch en intuïtief. We gaan voor jou succes, flow, energie en geluk!

 

 

Laat een reactie achter