Velen onder ons liggen wakker van het piekeren over het werk en zouden meer energie willen. Werk wordt als een moetje gezien en vaak verlangen we naar onze vrije tijd. In de goede economische periode van een tijd terug waarin de banen voor het oprapen lagen, gingen velen “job hoppen” door na 1 à 2 jaar weer naar hun volgende baan, uitdaging, te gaan. In deze tijd gaat dat niet meer zo gemakkelijk en is er een nieuwe trend ontstaan: “job crafting”: Dit is het zoeken, in overleg met je leidinggevende, naar nieuwe uitdagingen in je huidige baan door de verandering van je taken. Hiermee wordt de motivatie verhoogd, de stress verlaagd en andere positieve werkresultaten worden behaald. Uiteraard dient dit wel te passen bij de behoefte van de organisatie waar je voor werkt.
Heb jij een energietekort, en pieker je veel over je werk? Mis jij de uitdaging, of is je werk te stressvol? Dan is een manier om te kijken hoe jij flow kunt krijgen in je baan. Voor de managers onder ons is dit een mooie tool om je medewerkers te motiveren. Flow is een optimale toestand waarin je zo betrokken bij een activiteit bent, dat je alles om je heen vergeet. De acht kenmerken van flow kun je nog eens lezen in de vorige nieuwsbrief (klik hier).
Wat een flow-ervaring met je doet, is dat deze je een gevoel van ontdekking en groeit er op persoonlijk vlak door. Met onderstaande afbeelding wil ik je dit uitleggen.

Deze afbeelding geeft een bepaalde activiteit weer. Laten we de ontwikkeling van een accountmanager die verkoopgesprekken voert volgen.
Fase 1: Als deze account manager net met zijn/haar eerste verkoopgesprek begint, is de vaardigheid laag en de uitdaging is ook laag. Hij of zij begint met kleine stapjes te leren, en er is balans tussen vaardigheid en uitdaging. Hier kan al flow ontstaan. Hoe vaker deze account manager verkoopgesprekken voert, hoe hoger de vaardigheid en hoe lager de uitdaging kan worden. De volgende fase dient zich aan.
Fase 2: Verveling – De account manager is beter geworden en de uitdaging wordt hierdoor lager. Waar het eerst relaxter werken wordt, kan het werk nu saai worden en haalt de account manager minder energie uit het werk. Gaat iemand lang door in deze fase, dan kan het in het ergste geval een bore-out worden.
Fase 3: Angst – Als de account manager op een dag een zeer moeilijke klant aan de tafel heeft, komt hij/zij er achter dat het werk toch meer uitdaging kan hebben dan gedacht. Op dit punt kan de account manager angst voelen vanwege zijn of haar matige prestaties. Het kost veel energie om de spanning aan te kunnen. Hier ligt stress en op de lange termijn burn-out op de loer.
Fase 4: De weg naar flow Verveling en angst zijn geen van beide positieve ervaringen en dus zal de account manager weer geprikkeld worden om in een flow-situatie te komen. Hoe? Dat ligt aan de fase waarin deze account manager zich bevindt.
Vanuit de fase Verveling: De account manager heeft genoeg vaardigheden en te weinig uitdaging. Hij of zij zal grotere uitdagingen moeten zoeken die passen bij de vaardigheden.
Vanuit de fase Angst: De uitdaging is te groot voor wat deze account manager kan en er zal geleerd moeten worden om een moeilijk verkoopgesprek aan te kunnen.
Samengevat:
Kijk naar je vaardigheden en de uitdaging die je hebt en probeer de balans te vinden, dan krijg je zeker meer flow! En ”Doe wat je doet heel goed” (qoute van Ad Scheepbouwer (ex-CEO KPN en PostNL)).
Zie het als een leuk spel waarin je persoonlijk groeit en wat je op de termijn meer kansen gaat geven in je loopbaan omdat je steeds vaardiger wordt in dat wat je doet. En dan heb je van de weg er naar toe genoten. Voor de meesten geldt dat het grootste deel van de week bestaat uit werk, dus maak er wat van